De laatste nieuwtjes

Vetarm dieet beschermt vrouwen niet beter

nu.nl, 10-02-2006 | Ga naar het archief »

Algemeen werd aangenomen dat gezonde voeding de kans op hart- en vaatziekten en kanker zou verkleinen. Nu blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder 49.000 vrouwen, dat een vetarm gezond dieet oudere vrouwen niet beter beschermt tegen hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker.

Gedurende 8 jaar werden vrouwen tussen de 50 en 79 jaar gevolgd. Een deel kreeg het advies minder vet en meer groenten en fruit te eten. De controlegroep veranderde de leefwijze niet en deed zich tegoed aan boter, kaas en worst.
Het aantal vrouwen met borstkanker was in de controlegroep 9 procent hoger dan de “gezonde” vrouwen. De onderzoekers spreken dan van een statistisch gezien gering verhoogd risico. Voor darmkanker en hart- en vaatziekten werden helemaal geen verschillen geregistreerd. Voeding alleen is dus geen garantie voor een goede gezondheid, stelde een van de onderzoekers vast.

Volgens een begeleidend commentaar van de onderzoekers van een andere universiteit is ten onrechte geen rekening gehouden met de levensstijl van de vrouwen, van wie de meeste overgewicht hadden. Verder is niet gekeken naar het gebruik van zout en is geen onderscheid gemaakt tussen onverzadigde goede en onverzadigde slechte vetten.


Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen:

Dossiers

Stel je vraag

Tweet