Rood vlees en vleeswaren verhoogt risico op darmkanker
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), 14-06-2005 | Ga naar het archief »
Mensen die veel rood vlees en vleeswaren eten hebben meer kans op darmkanker. Het eten van vis verlaagt de kans op darmkanker. Dit blijkt uit een groot Europees onderzoek naar de relatie tussen voeding en kanker. De onderzoeksresultaten worden vandaag gepubliceerd in de JNCI (Journal of National Cancer Institute), het wetenschappelijke tijdschrift van het Amerikaanse Nationale Kanker Instituut.
De feiten liegen er niet om. Personen die per dag gemiddeld ongeveer anderhalf ons rood vlees en vleeswaren eten, hebben 1,7 procent kans om binnen 10 jaar deze vorm van kanker te krijgen. Voor mensen die gemiddeld eens per week rood vlees eten, is het risico 1,3 procent. Dit betekent dat mensen die veel rood vlees en vleeswaren eten 35 procent meer kans hebben op het ontwikkelen van darmkanker.
Vis is eveneens van invloed. Echte viseters met gemiddeld om de dag een portie, hebben 1,3 procent kans op darmkanker, terwijl matige viseters (gemiddeld eens per week) 1,9 procent kans op deze vorm van kanker hebben. Er is geen relatie gevonden met consumptie van kip- en ander gevogelte.
In de Europese onderzoeksgroep zijn over een periode van bijna 5 jaar 1329 gevallen van darmkanker ontstaan. In Nederland worden ieder jaar ongeveer 5000 nieuwe gevallen van darmkanker bij mannen en ongeveer 4500 nieuwe gevallen bij vrouwen vast gesteld. Daarmee is darmkanker naast prostaat- en longkanker een van de meest voorkomende kankervormen bij mannen in Nederland. Bij vrouwen komt darmkanker op de tweede plaats na borstkanker.
De feiten liegen er niet om. Personen die per dag gemiddeld ongeveer anderhalf ons rood vlees en vleeswaren eten, hebben 1,7 procent kans om binnen 10 jaar deze vorm van kanker te krijgen. Voor mensen die gemiddeld eens per week rood vlees eten, is het risico 1,3 procent. Dit betekent dat mensen die veel rood vlees en vleeswaren eten 35 procent meer kans hebben op het ontwikkelen van darmkanker.
Vis is eveneens van invloed. Echte viseters met gemiddeld om de dag een portie, hebben 1,3 procent kans op darmkanker, terwijl matige viseters (gemiddeld eens per week) 1,9 procent kans op deze vorm van kanker hebben. Er is geen relatie gevonden met consumptie van kip- en ander gevogelte.
In de Europese onderzoeksgroep zijn over een periode van bijna 5 jaar 1329 gevallen van darmkanker ontstaan. In Nederland worden ieder jaar ongeveer 5000 nieuwe gevallen van darmkanker bij mannen en ongeveer 4500 nieuwe gevallen bij vrouwen vast gesteld. Daarmee is darmkanker naast prostaat- en longkanker een van de meest voorkomende kankervormen bij mannen in Nederland. Bij vrouwen komt darmkanker op de tweede plaats na borstkanker.
Lees meer over de in dit nieuwsbericht vermelde aandoeningen: