Zoeken

Wat kun je zelf doen om het risico op osteoporose te verminderen?

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt ook voor osteoporose. Om het risico op osteoporose te verkleinen, kunt u een aantal leefregels toepassen die ervoor zorgen dat het evenwicht tussen botaanmaak en botafbraak zo optimaal mogelijk blijft. Voorbeelden van deze leefregels zijn een gezond eetpatroon dat rijk is aan calcium, voldoende beweging en voldoende vitamine D. Het is het beste om deze regels al vanaf jonge leeftijd toe te passen zodat de te bereiken piekbotmassa zo hoog mogelijk wordt.

U kunt zelf een aantal maatregelen nemen om het risico op osteoporose te verminderen. Deze zijn hieronder beschreven:

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging speelt een belangrijke rol bij de opbouw en het behoud van botsterkte. Het gaat verlies van botmassa tegen. Met name lichaamsdragende beweging heeft een gunstige invloed, bijvoorbeeld traplopen, hardlopen, wandelen. U kunt met uw arts overleggen welke lichaamsbeweging het beste past bij uw leeftijd en gezondheidstoestand.  

  • Niet roken en matig gebruik van alcohol

Roken verhoogt de kans op osteoporose omdat het van invloed is op de snelheid waarmee u botmassa verliest. Alcohol beïnvloedt het vermogen van het lichaam om gezonde botten te behouden.

  • Zorg voor voldoende calcium

Calcium is een belangrijk mineraal voor je botgezondheid. Als vuistregel geldt dat 4 zuiveleenheden per dag voldoende zijn. Goede calciumbronnen zijn:

  • Zuivelproducten.
  • Sommige vruchten zoals gedroogde abrikozen en gedroogde vijgen.
  • Noten en zaden.
  • Groene groenten.
  • Vis (met name gezouten haring en zalm uit blik).
  • Zorg voor voldoende vitamine D

Vitamine D kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van osteoporose omdat het uw lichaam helpt bij de opname van calcium uit uw voedsel. Het speelt ook een belangrijke rol bij valpreventie. Vitamine D zit in sommige voeding, met name vette vis, lever en ei maar wordt voornamelijk aangemaakt door de invloed van zon op uw huid. In het hoofdstuk ‘Osteoporose en de rol van Vitamine D’ leest u hier alles over.

Delen
Wist je dat?

DS Verzorgd WonenEen verzorgde woonomgeving ook stijlvol kan zijn. Wie last heeft van osteoporose, heeft misschien (tijdelijk) wat extra zorg nodig. Wanneer zelfstandig wonen niet meer gaat, hoeft dat niet het einde van de persoonlijke leefstijl te betekenen, dat bewijst DS Verzorgd Wonen. Deze organisatie biedt betrouwbare en betaalbare mogelijkheden om geheel verzorgd te wonen. Ouderen krijgen de kans om samen te wonen met gelijkgestemden in een beschermde en kleinschalige woonomgeving op een monumentale locatie. Uiteraard mét de beschikbaarheid van professionele zorg en dienstverlening op maat.

- advertorial -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Met het laatste nieuws en gezonde tips

Gezondheidsplein Nieuwsbrief

Bekijk hier een voorbeeld

Video van de week

Hoe Conny na 20 jaar toch nog succesvol haar menstruele migraine laat behandelen.

Bekijk de video